Dit artikel over olieverf is van Michael Skalka, voorzitter van de subcommissie kunstenaarsmateriaal voor ASTM International.

Ik heb mensen horen zeggen dat schilderen met traditionele en wateroplosbare oliën gezondheidsrisico’s oplevert voor de schilder. Sommigen zeggen zelfs dat mensen met wie de schilder in nauw contact komt, zoals familieleden, in gevaar zijn. Hoe veilig of onveilig zijn olieverven?

A. Traditionele olieverven zijn in feite een drogende olie en pigment. Fabrikanten voegen ook stabilisatoren toe, omdat moderne verven geruime tijd moeten worden opgeslagen voor gebruik. Stabilisatoren voorkomen dat de olie zich afscheidt van het pigment. Laten we de veiligheid van elk van deze componenten eens bekijken:

1. Drogen van oliën

Drogende oliën die worden gebruikt in verf van kunstenaars zijn hoofdzakelijk lijnzaad, saffloer, papaver of walnoot. We weten dat lijnolie veilig is om mee te werken omdat we speciaal verwerkte lijnoliën van levensmiddelenkwaliteit in natuurvoedingswinkels kunnen kopen als een geweldige bron van omega-3-vetzuren. De gezondheidsvoedingsindustrie gebruikt de term vlaszaadolie met betrekking tot de plant waaruit we lijnzaad afleiden. We gebruiken zowel saffloerolie als notenolie bij het koken. Papaverolie lijkt niet populair te zijn in het gezondheidsvoedselrijk en verwijzingen wijzen alleen naar het gebruik ervan in verven; fabrikanten gebruiken het echter wel in huidverzorgingsproducten.

2. Stabilisatoren

De stabilisatoren, indien gebruikt, zijn metaalachtige vetzuren. Omdat ze in de verf zijn gemengd, vormen ze geen onafhankelijke bedreiging voor een persoon die een kunstmateriaal gebruikt.

3. Zeepachtige substantie

Wateroplosbare oliën bevatten een ingrediënt dat dicht bij zeep wordt beschouwd, waardoor water wordt gecombineerd met de olie voor hulp bij het opruimen.

Ongeacht de herkomst van de olie en eventuele additieven, moet u niet overwegen om verven veilig in te nemen. Bewaar ze op het palet en op het schilderij en ze vormen geen ongewoon gezondheidsrisico.

Pigmenten kunnen net zo goedaardig zijn als gewoon vuil of zo schadelijk als veel andere chemicaliën zijn voor het menselijk lichaam. Veel van de verf die werd gebruikt door kunstenaars uit de middeleeuwen tot de late 20e eeuw had verschillende gradaties van toxiciteit. Zelfs vandaag de dag, terwijl de meest giftige pigmenten zijn verdwenen, mag geen pigment als niet-toxisch worden beschouwd. De enige eigenschap die olieverf zo veilig maakt om te gebruiken is dat het pigment wordt gebonden in een vloeibaar medium (de drogende olie). Daarom is het probleem van droog poeder dat zijn weg vindt naar de longen van kunstenaars of dat rondvliegt en landt op het voedsel van hun familie, geëlimineerd. Zelfs de smerigste pigmenten die niet meer direct beschikbaar zijn, zouden geen giftige dampen afgeven of anderszins schadelijk zijn, tenzij ze direct in het spijsverteringskanaal worden opgenomen of, in het geval van sommige pigmenten, ze in direct contact komen met de onbeschermde huid.

Veilige gebruikspraktijken voor oliën
V. Welke veiligheidsmaatregelen moet ik volgen bij het schilderen met olie?

A. Mijn aanbevolen veiligheidsmaatregelen vallen in twee hoofdgebieden:
Open het blikje alleen wanneer nodig en sluit het onmiddellijk na gebruik. Veeg overmatige verf op wegwerpbare papieren handdoeken voordat u het oplosmiddel gebruikt om de borstels schoon te maken. Hierdoor is uw oplosmiddel minder vatbaar voor overmatig vuil worden met verf. Het oplosmiddel gaat niet alleen langer mee, maar u vermindert ook uw blootstelling aan het oplosmiddel omdat u uw borstels snel kunt reinigen. Plaats de gebruikte papieren handdoeken in de gesloten metalen kan.
Wat te doen als de Solvent Can vol is

Wanneer het pigmentafval in uw plein-luchtoplosmiddel kan oplopen tot het punt dat het dicht bij de bodem van de binnenmand komt, is het tijd om het oplosmiddel te reinigen en het pigment in de container te verwijderen. Laat het blik enkele dagen zitten totdat het pigmentafval op de bodem is neergedaald en er wat helder oplosmiddel op het oppervlak achterblijft. Doseer langzaam het heldere oplosmiddel in een andere container voor tijdelijke opslag. (Misschien wilt u een tweede solvent-bus kopen om samen met de eerste te gebruiken.)

Verwijder de binnenmand van het oplosmiddel dat het pigmentafval bevat. Giet het pigmentslib op een vlak stuk aluminiumfolie gevouwen rond de randen om een ​​ondiepe pan te maken. Zorg ervoor dat u de folie ondersteunt met een palet of stevig stuk karton. Laat het slib buiten drogen op een veilige plaats die niet wordt verstoord. Vouw de aluminiumfolie rond het droge slib en breng het naar uw plaatselijke afvalverwerkingsfaciliteit voor verwijdering. Veel provincies hebben programma’s voor het regenereren van verf en gevaarlijk afval voor het op de juiste manier afvoeren van dit soort materialen.

Een andere optie is om het verfafval droog te laten worden en het vervolgens te mengen met een alkydmedium om een ​​verfachtig materiaal te maken dat u kunt gebruiken om doeken of panelen te belichten voor toekomstige schilderijen.
Met een adequate, goed geventileerde ruimte en een afvalverwijderingsmethode die de oplosmiddelen die in de studio ontsnappen beperkt, kan een gezin veilig leven met een kunstenaar op olieverf.

Laat een reactie achter